رویکردی جدید برای درمان افراد مبتلا به بیماری چشم دیابتی

6نوامبر 2020- مطالعه جدیدی که در Diabetologia منتشر شده است، نتایج بزرگترین آزمایش بالینی را برای رتینوپاتی دیابتی ارائه داد. این مطالعه رویکرد جدیدی را معرفی نموده است که می تواند غربالگری چشم دیابتی را در سراسر جهان تغییر داده و همچنین هزینه های سیستم های بهداشت و درمان و بیماران را بطور قابل توجهی کاهش دهد.

تعداد مبتلایان به دیابت در جهان بیش از 460 میلیون نفر است و احتمالاً طی 35 سال آینده به بیش از 700 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. دیابت با آسیب رساندن به عروق خونی شبکیه، چشم را تحت تأثیر قرار می دهد که این بیماری به عنوان رتینوپاتی دیابتی شناخته می شود. بالا بودن قند خون باعث می شود از رگ های خونی ریز در شبکیه مایعی را به بیرون نشت دهند که باعث کاهش اکسیژن رسانی به شبکیه می شود.

رتینوپاتی دیابتی (DR) یکی از شایعترین دلایل از دست دادن بینایی در جهان است اما در صورت تشخیص به موقع می توان از بروز آن جلوگیری کرد. فرد مبتلا بهDR ، تا زمانی که دچار كاهش بینایی نشود، از ابتلای خود به این بیماری مطلع نخواهد شد، که در این مرحله دیگر آسیبهای وارد شده به شبکیه و بینایی اغلب قابل جبران نیستند. برای محدود کردن این آسیب ها، درمان سریع با لیزر، تزریق دارو به داخل چشم یا جراحی پیچیده ی چشم لازم است.

بریتانیا در خط مقدم غربالگری DR قرار دارد. اگر عکس گرفته شده از شبکیه ی یک بیمار دیابتی، مراحل اولیه رتینوپاتی را نشان دهد، بیمار برای نظارت دقیق و / یا درمان قبل از آسیب دیدگی ارجاع می شود. لیورپول از سال 1991 تحقیقاتی را در زمینه غربالگری دنبال می کند و بسیاری از تکنیک های مورد استفاده برای غربالگری در سراسر جهان در این شهر توسعه یافته است.

بزرگترین آزمایش در نوع خود

در تلاش برای بهبود غربالگری، محققان به رهبری پروفسور سیمون هاردینگ، استاد و رئیس چشم پزشکی بالینی و رئیس گروه علوم چشم و بینایی دانشگاه لیورپول و دکتر دبورا برودبنت، مدرس ارشد افتخاری در علوم چشم و بینایی در این دانشگاه، مطالعه ای را انجام دادند تا سودمندی یک رویکرد شخصی یا فرد محور را برای غربالگری نسبت به روش غربالگری سالانه، ارزیابی کنند.

در این مطالعه با عنوان "غربالگری فردی برای رتینوپاتی دیابتی" (ISDR)  از بیش از 4500 بیمار در طول هفت سال ثبت نام شد، که بزرگترین آزمایش در نوع خود بود.

بیماران در این مطالعه یا در گروه کنترل یا در گروه رویکرد فردی قرار گرفتند. در گروه کنترل چشم بیماران همچنان هر ساله برای تشخیص تغییرات اولیه رتینوپاتی دیابتی، که رویکرد فعلی در اکثر کشورها است، بررسی می شد.

گروه فردی تحت یک روش غربالگری نوین و ابتکاری قرار گرفتند که در آن فواصل زمانی بین هر دو ویزیت غربالگری بسته به شدت رتینوپاتی و سطح کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول، متفاوت بود. با ترکیب همه ی این عوامل مهم، سیستم لیورپول خطر هر شخص را با استفاده از اطلاعات سلامت او بر اساس یک رویکرد فرد محور، محاسبه نمود.

در این روش، در صورت قرار گرفتن در معرض خطر ابتلای شدید بیماری چشم دیابتی، قرار ملاقاتهای شش ماهه و برای افرادی با خطر متوسط قرار ملاقاتهای 12 ماهه و برای افراد در معرض خطر کم، قرار ملاقاتها 24 ماهه تنظیم می شد.

نتایج

نتایج این مطالعه ی هفت ساله نشان داد که 81.9٪ از بیماران در گروه فردی، بیماران کم خطر قلمداد شدند و بنابراین نیازی به غربالگری سالانه نداشتند. این بدان معنا است که آنها فقط باید هر دو سال یک بار توسط یک متخصص شبکیه بررسی شوند که مرخصی از کار، هزینه های مراجعه به متخصص و ناراحتی آنها را کاهش داد.

این آزمایش نشان داد که 43.2٪ قرار ملاقات کمتری لازم است که معادل با کاهش 27.2 میلیون پوند از هزینه ها در سال یا 19.73 پوند برای هر بیمار در سال است. این مطالعه همچنین نشان داد که این روش فردی سبب صرفه جویی در هزینه های اجتماعی به میزان 26.19 پوند برای هر بیمار در سال می شود.

این آزمایش همچنین نشان داد که رتینوپاتی دیابتی تهدید کننده ی بینایی، در افراد پرخطر در گروه رویکرد فردی زودتر از گروه کنترل تشخیص داده می شود و از همه مهمتر این که ایمنی بیمار با فواصل طولانی تر غربالگری در گروه کم خطر، به خطر نمی افتد.

فن آوری های دیجیتال

پروفسور هاردینگ ، محقق ارشد برنامهISDR ، گفت: حضور هر ساله در بسیاری از کلینیک ها یک مشکل بزرگ برای افراد دیابتی است، به خصوص که بسیاری از آنها در حال کار هستند. بنابراین، کاهش ویزیت ها، کمک بزرگی به آنها خواهد بود و همچنین فشار بر کلینیک های چشمNHS ، را کاهش می دهد. در حال حاضر هر ساله تقریبا هشت میلیون قرار ملاقات چشم پزشکی تنظیم می شود که بالاترین آمار در میان همه ی تخصص ها است. این مطالعه نشان می دهد که چگونه معرفی فن آوری های دیجیتال جدید می تواند مراقبت های بهداشتی معمول را بهبود بخشد. ما می توانیم به طور موثرتری چشم افراد دیابتی را کنترل کنیم، و در هزینه های آنها برای مراجعه به کلینیک ها و هزینه های مورد نیاز NHS،صرفه جویی کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-approach-people-affected-diabetic-eye.html